Oprócz rejestracji dziecka
konieczne jest również nadanie maluszkowi numeru PESEL. PESEL to skrót od
Powszechnego Elektronicznego Spisu Ewidencji Ludności. Numer ten zawiera szereg informacji, przedstawionych w formie
11-cyfrowego kodu. Każda osoba ma swój własny PESEL, w którym numeracja określa datę urodzenia, płeć oraz liczbę kontrolną.
Po zgłoszeniu
urodzenia dziecka Urząd Stanu Cywilnego sporządza Akt Urodzenia. Akt ten
urzędnicy przesyłają do Urzędu Miasta (Urzędu Gminy) właściwego dla miejsca
zamieszkania matki lub obojga rodziców (jeżeli adres zameldowania matki jest
inny niż ojca, a dziecko ma być zameldowane pod adresem ojca potrzebna jest
pisemna zgoda matki, którą zostawia się
w Urzędzie Stanu Cywilnego podczas rejestracji dziecka). Urząd Miasta zgłasza stosowny wniosek do ministra spraw wewnętrznych, który ostatecznie nadaje numer PESEL. Po około 30 dniach od dnia rejestracji urodzenia można odebrać nadany dziecku PESEL w Urzędzie Miasta. Do odbioru numeru PESEL należy zabrać ze sobą jeden z poniższych dokumentów:
w Urzędzie Stanu Cywilnego podczas rejestracji dziecka). Urząd Miasta zgłasza stosowny wniosek do ministra spraw wewnętrznych, który ostatecznie nadaje numer PESEL. Po około 30 dniach od dnia rejestracji urodzenia można odebrać nadany dziecku PESEL w Urzędzie Miasta. Do odbioru numeru PESEL należy zabrać ze sobą jeden z poniższych dokumentów:
- Odpis aktu urodzenia
dziecka;
- Odpis aktu małżeństwa;
- Książeczkę zdrowia
dziecka.
Na
dokumencie, który zabierzecie ze sobą urzędnik zapisze nadany numer PESEL (tak
to powinno wyglądać w teorii, a w praktyce u nas PESEL Kajtka obierali Dziadkowie
nie mając przy sobie żadnego z wyżej wymienionych dokumentów i nie było z tym
problemu – dostali PESEL zapisany na osobnej kartce).
W
przypadku, gdy dziecko nie ma jeszcze nadanego numeru PESEL, a jest on
potrzebny, np. do recepty dla maleństwa to jeśli dziecko nie ma skończonych
jeszcze trzech miesięcy podaję się wtedy numer PESEL matki.
Gdy
mieszkacie za granicą i nie chcecie meldować dziecka na terenie Rzeczpospolitej
Polskiej, ale chcecie wyrobić dziecku Polski paszport wniosek o nadanie numeru
PESEL możecie złożyć
w polskim konsulacie lub ambasadzie. Paszport będzie wówczas zawierał polski numer PESEL
i zagraniczny adres zameldowania.
UWAGA!!! Od 1 marca 2015 roku ma wejść w życie nowa ustawa dzięki której PESEL dziecka powinniśmy otrzymać od razu przy rejestracji noworodka w Urzędzie Stanu Cywilnego.
w polskim konsulacie lub ambasadzie. Paszport będzie wówczas zawierał polski numer PESEL
i zagraniczny adres zameldowania.
UWAGA!!! Od 1 marca 2015 roku ma wejść w życie nowa ustawa dzięki której PESEL dziecka powinniśmy otrzymać od razu przy rejestracji noworodka w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz